top of page
  • arengulugu

Kevad – õige aeg muutuste tegemiseks!

Jah, kevad on tõepoolest suurepärane aeg muutusteks! Looduses toimuvad suured ümberkorraldused, taimed hakkavad õitsema ja loomad ärkavad talveunest. See võib olla inspireeriv ka inimestele, et teha muudatusi oma elus  –  olgu selleks siis uute eesmärkide seadmine, halbade harjumuste muutmine või lihtsalt värskete ideede ja energia ammutamine. Kevad annab meile võimaluse alustada uut peatükki ja kasutada ära looduse pakutavat taastumise ja uuenemise energiat.

 

Kuid midagi ei juhtu meie elus niisama. Oleks naiivne arvata ja oodata, et kui me oleme nõuks võtnud muutuda ja jääme käed rüpes ootama, siis hakkavadki head asjad otsekui iseenesest juhtuma. Tühjagi. Edukad elumuutused eeldavad hoolikat planeerimist, ja mis peamine, aktiivset tegutsemist.

 

Muutuste tegemine võib olla põnev ja samas ka hirmutav. Siin on mõned sammud, mis võivad aidata muutuste protsessis:

1.          Määratle eesmärk: Defineeri selgelt, mida soovid muuta või saavutada. Olgu see siis uus karjäär, tervislikum elustiil või suhete parandamine.

2.          Tee plaan: Loo konkreetne tegevuskava, mis aitab sul jõuda soovitud eesmärgini. Jaga see väiksemateks, saavutatavateks sammudeks.

3.          Kogu ressursse: Võib-olla on sul vaja uusi oskusi või teadmisi, et muudatusi ellu viia. Otsi vajalikke ressursse, olgu selleks siis raamatud, kursused või mentori nõuanded.

4.          Tee esimesed sammud: Ära karda alustada. Iga suur muutus algab esimesest sammust. Võib-olla on see väike, kuid oluline on liikuda edasi.

5.          Jälgi oma edusamme: Oluline on regulaarselt jälgida, kuidas sinu muutused edenevad. See annab sulle tagasisidet ja julgustust jätkata.

6.          Ole paindlik: Muutuste teekond võib olla keeruline ja ootamatuid takistusi võib tekkida. Ole valmis kohanema ja muutma oma lähenemist vastavalt vajadusele.

7.          Toetu teistele: Ära karda paluda abi ja tuge teistelt. Pereliikmed, sõbrad või professionaalne tugi võivad olla hindamatuks toeks sinu muutuste teekonnal.

 

Eraldi tahaks peatuda esimesel sammul, milleks on eesmärgi määratlemine. Olen oma elus korduvalt sohu vajunud sellega, et ma pole oma ellu muutust soovides paika pannud kindlaid ja konkreetseid eesmärke. Suurepäraseks abiliseks on SMART metoodika kasutamine, millest võiks edaspidi eraldi juttu teha. Toon ära mõned pidepunktid, mida ma ise kasutan, kui tahan oma elus mõne muutusega algust teha:

 

Ole konkreetne: Eesmärgi sõnastamisel ole võimalikult konkreetne. Pigem ütle midagi nagu "Ma tahan kaalust alla võtta 10 kilogrammi" kui et "Ma tahan olla natuke kergem".

Tee eesmärk mõõdetavaks: Määratle selgelt, kuidas sa tead, et olete oma eesmärgi saavutanud. Kas see on konkreetne number, mida soovid saavutada, või kindel saavutus, mida tahad kogeda?

Ole realistlik: Veendu, et sinu eesmärk on saavutatav. See ei tähenda, et eesmärgi saavutamine peaks olema lihtne, kuid see peaks olema sinu võimuses, kui sa panustad vaeva ja aega.

Sea ajaline raamistik: Määra kindel aeg, millal soovid oma eesmärgi saavutada. See aitab sul püsida motiveeritud ja annab selguse, millal peaksid oma edusamme hindama.

Tunneta oma motiive: Mõtle, miks see eesmärk sulle oluline on. Kas see on seotud sinu tervise, õnne, karjääri või suhetega? Teades, miks see eesmärk sulle oluline on, aitab sul jääda pühendunuks ka siis, kui teel tekivad takistused.

Kirjuta see üles: Pane oma eesmärk kirja. See annab sellele selguse ja muudab selle sinu jaoks käegakatsutavamaks. Samuti võid selle paigutada nähtavasse kohta, et seda regulaarselt meelde tuletada.

 

Mida tuleb veel muutust planeerides silmas pidada, on ootused iseendale. Ennist tõin välja, et muutus peab olema realistlik. Muidugi on kiusatus endale öelda, et tahan kaalust alla võtta, no ütleme, et kakskümmend kilo. See on aga päris paras amps korraga alla neelamiseks. Palju tõhusam on see suur eesmärk lõhkuda pisemateks juppideks ja seada endale näiteks eesmärgiks, et sellel kuul on plaan kaalust alla võtta kolm kilogrammi. Ühest küljest võimaldab see valutumalt muutusega kohaneda ja teisalt näha plaani võimalikke nõrku külgi, mida siis jooksvalt paika timmida. Kui kolm kilo on edukat langetatud, võid juba järgmiseks alaeesmärgiks võtta viie kilo kaotamise. Ja nii edasi.

 

Kui räägime veel ootustest iseendale, siis on äärmiselt oluline õppida tundma enda vastu kaastunnet. Ole enda suhtes lahke ja mõistev. Ära ole kriitiline ega nõudlik. Igaüks teeb vigu ja õpib neist. Oluline on võtta neid kogemusi õppetundidena, mitte enda väärtuse hindamise alusena.

 

Tasub meeles pidada, et ka kõige vettpidavamasse plaani on sisse kirjutatud apsakad, möödapanemised ja tagasilangused. See on protsessi paratamatu osa. Kui juhtubki tagasilangus kannast purema, ole paindlik. Pea meeles, et elu võib olla ettearvamatu ja teed muutuse poole võivad olla käänulised. Ole valmis kohanema ja muutma oma ootusi vastavalt olukorrale. See ei tähenda allaandmist, vaid pigem adekvaatset reageerimist elu muutustele. Teisisõnu, kui esimesel kuul ei õnnestunud kaalu alandada planeeritud kolme kilo võrra, vaid ainult poolteist kilo, ära satu paanikasse. Võta aeg maha ja analüüsi olukorda. Vajadusel tee plaanis muudatusi. Kõige tähtsam on, et sa käega ei lööks ja poodi kommi ostma ei tormaks. Ka poolteist kilo kaalu alanemist on suur töövõit. Kiida ennast edusammude eest, viska näiteks oma menüüst välja kõik teraviljatooted ja lepi endaga kokku, et hakkad igal hommikul jalutama. Ja küll sa näed, et kui oled enda vastu lahke ja paindlik, hakkavad lõpuks need neetud kilod su puusa ümbert otsekui nõiaväel kaduma J

 

 

 

 

173 views

Recent Posts

See All

Kas suvise palavusega on ennast võimalik arendada?

Õues kerib kuuma iga päevaga juurde, istun toas, aknakardinad all ja aknad kinni ning higistan nagu kevadine konn. Tabasin ennast mõttelt: kas sellise palavusega on üldse aktiivne ajutegevus võimalik?

Alternatiivne mõtteviis – mis imeloom see veel on?

Me kõik mõtleme, see on inimeseks olemise üks osa. Tavaliselt on meil omad harjumused ja viisid, kuidas me oma mõtteid loome, koondame ja korrastame. Seda tohuvabohu meie peas nimetatakse mõttemustrit

Kuidas tulla toime läbipõlemisega?

Meie aja üks katkudest on läbipõlemine. Visaku see minu pihta esimene kivi, kes võib käsi rinnal vanduda, et teda pole elu jooksul läbipõlemine kasvõi vihjamisi riivanud. See on otsekui raske haigus,

Comments


bottom of page