top of page
  • arengulugu

Kuidas olla enesega sõber?


Sageli tahame olla paremad inimesed, seda nii enda kui teiste jaoks. Püüame anda endast parima, et teised mõtleksid meist hästi ja samas oleksime ka iseendaga täiuslikumas kontaktis.


Sageli on seda pealtnäha enesestmõistetavat ja lihtsat eesmärki pagana raske saavutada, sest elame maailmas, kus me peame kandma igapäev mitut erinevat maski ja meie ümber voogab pideva vooluna väsimatu infomüra.


Kuidas siiski saavutada olukord, et teised inimesed mõtleksid meist positiivsemalt ja me ise suudaksime leida – kasvõi lühikest aega kestva – ajaakna, et olla kontaktis vaid iseenda mõtete ja sisemaailmaga?


Mõned head nipid pakub Anne Jirsch oma raamatus „Intuitsioon“, kus autor vaatleb erinevaid vastusevõimalusi meid (inimkonda) paeluvatele eluküsimustele.


Üheks toredaks variandiks, kuidas põgeneda korraks argipäevamelust ja saavutada kontakt oma ürgminaga, on järgmine harjutus.


1. Tunneta end lõõgastumas ja kujutle ette, et istud keset päikeselist päeva selg vastu puutüve. On imeline päev, kõik on hästi. Sa oled õnnelik. Viskad pilgu taevasse ja näed seal aeglaselt edasi sõudvaid rünkpilvi. Äkki üks pilvedest peatub ja maandub sinu kõrvale. Sa katsud pilve, see on soe ja pehme. Nõjatud nüüd pilvele ja see vormub täiuslikult sinu ümber.


2. Nüüd tunneta, kuidas pilv tõuseb taas taevasse, võttes sind oma embuses kaasa. Sule silmad ja tea, et sa liigud ajas kaugele tagasi, sellesse aega, kui elasid primitiivselt ja looduslähedast elu. Sa pidasid jahti, uskusid oma unenägudesse, sul oli muude toimetuste kõrvalt alati aega ka enda sisemise mina jaoks.


3. Luba pilvel end edasi kanda ja tunneta oma ürgseid instinkte. Kas paned tähele, kuidas su meeled muutuvad ärksamaks ja teravamaks? Sinu instinktid muutuvad kiiremaks, sa suudad kuulda kaugusest kajavaid nõrku helisid ja sa tunnetad oma nahal mänglevaid ka kõige nõrgemaid tuulepuhanguid. Kas tunned vaistlikult ohtu ja tead, kummale teerajale pöörata?


4. Jäta meelde need ürgsed, teravad ja vaistlikud tunded ning luba pilvel end tagasi olevikku tuua. Ava silmad ja aeglaselt tänasesse päeva. Kas märkad, et su meeled on nüüd erksamad ja teravamad kui muidu ja sinu instinktid on võrreldavad jahilooma omadega. Kas pole see võrratu tunne?


Ja alati, kui tunned, et meeled kipuvad taas nüristuma ja igapäevastress võtab võimust, luba pilvel end uuesti kanda oma kauge ürgmina maailma. Võta seda harjutust kui enda patareide laadimisena. See moodus on lihtne, ei võta palju aega, ja mis peamine – täiesti tasuta.


Targemad pead on öelnud, et meil on „ahviteadvus“, sest meie teadvusel on kalduvus ühelt asjalt teisele hüpata. See aga väsitab ja ärritav ning võib pikapeale mõjutada vaimse tervise tasakaalu.


Ka sellest hüplikust ahviteadvusest on võimalik rahu saada ja selleks sobib imeliselt harjutus, millele on nimeks pandud „ahviteadvuse vaigistamine“.


· Lülita arvutiekraan välja, suuna telo kõneposti ja ütle oma lähikondsetele või kaastöötajatele, et vajad kümmekond minutit oma aega.


· Istu lõõgastunult, ja kui sulle sobib, pane jalad risti. Hinga mitu korda sisse ja välja, tunne ennast mugavalt.


· Nüüd mõtle mõnest objektist – olgu see ploom, lambipirn, tool või auto. Koonda oma mõtted täielikult valitud objektile. Visualiseeri seda ja takseeri igast kandist. Kui see on tool, siis kas märkad, et toolijalal on väike kriimustus, polstri vasakus nurgas vaevumärgatav lohk. Kujutle mõnu, kui sellesse tooli istuma vajud.


· Iga kord, kui mõte toolilt kõrvale eksleb, lase sel mõttel tulla ja seejärel rahulikult minema heljuda, koondades sisemise silma taas tooli uurimisele. Aja jooksul märkad, et üha vähem mõtteid suudab sind eksitada ja suudad toolile keskenduda järjest kauemat aega. Sinu ahviteadvus hüppab järjest vähem ja vähem ja su keskendumisvõime paraneb. Ühtlasi paraneb sinu enesetunne ja suudad uue energiaga oma tegemistele keskenduda.

8 views

Recent Posts

See All

Kas suvise palavusega on ennast võimalik arendada?

Õues kerib kuuma iga päevaga juurde, istun toas, aknakardinad all ja aknad kinni ning higistan nagu kevadine konn. Tabasin ennast mõttelt: kas sellise palavusega on üldse aktiivne ajutegevus võimalik?

Alternatiivne mõtteviis – mis imeloom see veel on?

Me kõik mõtleme, see on inimeseks olemise üks osa. Tavaliselt on meil omad harjumused ja viisid, kuidas me oma mõtteid loome, koondame ja korrastame. Seda tohuvabohu meie peas nimetatakse mõttemustrit

Kuidas tulla toime läbipõlemisega?

Meie aja üks katkudest on läbipõlemine. Visaku see minu pihta esimene kivi, kes võib käsi rinnal vanduda, et teda pole elu jooksul läbipõlemine kasvõi vihjamisi riivanud. See on otsekui raske haigus,

Comments


bottom of page