top of page
  • arengulugu

Kuidas saada lahti negatiivsetest mõtetest?

Me puutume negatiivse mõtlemisega kokku igapäevaselt, tahame seda siis või mitte. Eestlased on juba kord selline rahvas, kes armastab kõiki teemasid – kaasa arvatud lõbusaid ja pidulikke – vaadelda läbi negatiivse prisma.

Näiteks: „Ma muretsesin sulle toreda sünnipäevakingi“ – eestlane muudkui muretseb, isegi headele asjadele mõeldes.

 

Niisiis, negatiivsed mõtted on meie mõttemaailma komistuskivid, aga neid on võimalik õppida haldama ja leidma oma mõtetele positiivseid varjundeid.

Kuidas siis praktikas lahti saada negatiivsest mõtlemisest? Selleks on olemas mõned päris head nipid, mida tasuks järele proovida:

 

1.     Tuvasta negatiivsed mõtted ja teadvusta neid: Hakka teadlikuks oma negatiivsetest mõtetest ja tunne ära, millal need tekivad. Pööra tähelepanu oma mõtlemismustritele ja sellele, mis neid käivitab. Mõistmine, et elus on nii head kui ka halba, aitab sul negatiivsete mõtetega paremini toime tulla.

Püüa aru saada, millal sinu mõtted muutuvad negatiivseks. Hakka märkama olukordi või mustreid, mis kipuvad tekitama negatiivseid mõtteid.


2.     Küsimuste esitamine: Esita endale küsimusi, et analüüsida ja välja selgitada, kas sinu mõtted on ratsionaalsed ja realistlikud. Küsi endalt, kas on tõendid selle kohta, et sinu negatiivsed mõtted vastavad tegelikkusele.


3.     Väljenda oma tundeid: Leia viisid, kuidas oma tundeid väljendada, olgu selleks siis päeviku pidamine, kunstiteraapia või usaldusväärse sõbraga rääkimine. Väljendamine aitab sul negatiivseid mõtteid välja tuua ja neist vabaneda.


4.     Praktiseeri enesearmastust: Õpi ennast aktsepteerima ja armastama, hoolimata oma vigadest ja puudustest. Oluline on meeles pidada, et kõik teevad vigu ning oluline on õppida nendest ja edasi liikuda.


5.     Ole teadlik mõttemoonutustest: Õpi tundma ja ära tunda mõttemoonutusi (mõttevigu), nagu must-valge mõtlemine, üldistamine või emotsionaalsed filtrid. Teadlikkus nendest moonutustest võimaldab sul neid mõtteid korrigeerida ja positiivsemaks muuta.


6.     Praktiseeri eneseabitehnikaid: Proovi erinevaid eneseabitehnikaid nagu sügav hingamine, meditatsioon või progressiivne lihaselõdvestus, et leevendada stressi ja ärevust ning saavutada emotsionaalne tasakaal.


7.     Keskendu lahendustele: Püüa keskenduda probleemide lahendamisele ja positiivsetele lahendustele. Mõtle sellele, mida saad teha olukorra parandamiseks, mitte sellele, mis võib valesti minna.


8.     Ole realistlik: Sea endale realistlikud eesmärgid.


9.     Positiivsete mõtete kinnistamine: Asenda negatiivsed mõtted positiivsetega. Püüa leida positiivseid vaatenurki või otsi lahendusi oma muredele. See aitab muuta mõtteviisi ja suhtumist.


10.  Mõttevahetuse harjutamine: Kui negatiivne mõte tekib, proovi seda kohe teise, positiivsema mõtte vastu vahetada. See võib nõuda alguses pingutust, kuid aja jooksul saad selles osas paremaks.


11.  Nõustamine või teraapia: Kui negatiivsed mõtted muutuvad raskesti kontrollitavaks või mõjutavad teie igapäevaelu, võiksid kaaluda professionaalset abi. Nõustamine või teraapia võib olla efektiivne viis sügavamate mõtte- ja tunneteprobleemide lahendamiseks.


12.  Enesehooldus: Hoolitse enda eest füüsiliselt ja emotsionaalselt. Regulaarne treenimine, piisav uni, tervislik toitumine ja lõõgastumine võivad aidata vähendada negatiivsete mõtete mõju.

 

Ennist jooksis tekstist läbi termin mõttevead (mõttemoonutused).

 

Mõttevead, mida tuntakse ka kui kognitiivsed moonutused, on irratsionaalsed või ebatäpsed mõtted, mis võivad mõjutada meie taju, hindamist ja otsustusprotsesse. Need võivad kajastuda meie käitumises, emotsioonides ja suhtlemises teistega. Mõttevead võivad tekkida erinevate olukordade või isiklike veendumuste tõttu ning mõjutada meie enesehinnangut ja toimetulekut erinevates olukordades. Alljärgnevalt mõned levinumad mõttevead:

 

1.         Üldistamine:

Negatiivne mõttemuster: "Alati läheb kõik valesti."

Küsimus endale: "Kas on tõesti iga kord nii või on see pigem erand?"


2.         Must-valge mõtlemine:

Negatiivne mõttemuster: "Kui ma ei ole täiesti edukas, siis olen täielikult läbi kukkunud."

Küsimus endale: "Kas reaalsus ei võiks olla kusagil nende äärmuste vahel?"


3.         Mõtete lugemine:

Negatiivne mõttemuster: "Ma tean, et nad mõtlevad, et ma olen rumal."

Küsimus endale: "Kas mul on tõendid selle kohta või loon eeldusi?"


4.         Tuleviku ennustamine:

Negatiivne mõttemuster: "Midagi halba juhtub alati minuga."

Küsimus endale: "Kas ma suudan tõesti ennustada tulevikku või loon eeldusi?"


5.         Emotsionaalne filtreerimine:

Negatiivne mõttemuster: "Kuigi kõik läks hästi, kui mul on üks ebaõnnestumine, on kogu olukord läbi kukkunud."

Küsimus endale: "Kas on võimalik keskenduda ka positiivsetele aspektidele?"


6.         Isikustamine:

Negatiivne mõttemuster: "Ma tegin vea, seega olen täielikult väärtusetu inimene."

Küsimus endale: "Kas minu väärtus sõltub ainult minu tegudest või on mul ka teisi positiivseid omadusi?"


7.         "Mida-kui" mõttemuster:

Negatiivne mõttemuster: "Mis siis, kui see läheb halvasti?"

Küsimus endale: "Kas on reaalne põhjus muretsemiseks või loon eeldusi?"


8.         Mõttefiltrid: Ära keskendu ainult negatiivsetele aspektidele. Püüa näha ka positiivseid külgi ja õnnestumisi.


9.         Enese süüdistamine: Ära süüdista ennast asjades, mille üle sa kontrolli ei oma. Keskendu sellele, mida saad muuta, ja ära koorma end asjadega, mida sa ei suuda kontrollida.


10.       Emotsionaalsed ennustused: Ära ennusta ilma kindlate tõenditeta. Kui midagi pole veel juhtunud, ära eelda automaatselt halvimat.


11.       Võrdlemine teistega: Ära võrdle end teistega. Igaühel on oma tee ja väljakutsed. Keskenduge enda arengule ja saavutustele.


12.       Minimeerimine/Maksimeerimine: Ära vähenda oma saavutusi ega suurenda ebaõnnestumisi. Hinda realistlikult, mis on toimunud.

 

Kui sa õpid oma mõtetest või tekstist mõttevigu üles leidma ja neid positiivseks pöörama, tunned peagi, kuidas tuju läheb paremaks ja maailm sinu ümber muutub palju sõbralikumaks :)

 

 

109 views

Recent Posts

See All

Mida me teame vihast?

Täna vihastasin enda peale – üle mitme-setme aja – päris korralikult. Ja mitte mõne tühise asja peale, vaid ühe oma allesjäänud sõltuvuse peale. Milleks on sigarid. Ma olen viimasel ajal suitsetamist

Bipolaarne häire – mis see on?

Täna kirjutan esimese tellimustöö, kuna üks väga tore inimene palus kirjutada bipolaarsest häirest. Seda haigust on võrreldud Ameerika mägedega: kord oled üleval tipus, maailm on alandlikult su jalge

Kuidas saavutada kohalolu ja õnnelik meel?

Iga päev toob meile uut infot ja õpetussõnu, kuidas paremini elada. Meie raamaturiiulis ja märkmetes on rikkalikult soovitusi, mida peaksime tegema, et olla õnnelikud. Teame, milliseid vitamiine tuleb

Comments


bottom of page