top of page
  • arengulugu

Enesekindluse nipid ehk kuidas saavutada reaalsuskontroll

Mõnikord võtab sinu sisemine kriitik võimu üle ja sa vajud kuidagi lonti, tõmbud enesesse. Teised inimesed märkavad seda ja küsivad murelikult: „Mis on lahti? Miks sa selline oled? Kas saame kuidagi aidata?“


Oskus teiste abi vastu võtta on suur kunst, kuigi tundub esmapilgul väga lihtsa asjana. Aga kõigepealt tuleb ikka ise endas selgusele jõuda, mis on viltu läinud ja püüda seda sirgeks ajada. Teha üks nii öelda reaalsuskontroll.


Kel mure oma sisemise kriitikuga või üleüldiselt enesekindlusega, soovitan lugeda raamatut „Enesekindluse nipid“, mille autoriks on Ros Taylor.


Ehk siis, kuidas saada jagu oma tunnetest, mis on kuidagi lössi vajunud ja mida peaks turgutama?


Viis sammu, mis teevad sinust tunnete eksperdi.


1. Tea, mida sa tunned.

Väga kasulik on osata nimetada tundeid oma õige nimega. Kas oled väga vihane, eriti pettunud, pisut ärritunud või lihtsalt natuke närvis? Jõua eneses selgusele ja hinda oma tunnet 10 palli süsteemis. Pärast seda peaks ärritus leevenema, sest tunned, et kontrollid ennast.

Eelnev kehtib muidugi ainult negatiivsete tunnete kohta. Kui oled õnnelik, pole mingit lahterdamist ega hindamist vaja – sa oled lihtsalt õnnelik ja lased ennast rõõmu ja rahulolu voolul edasi kanda.

Võta tundeid sellisena, nagu need on. Ära soovi, et need kaoksid. Sa ei saa endal – ega ka teistel – tundeid tundmast.


2. Loe tunde sõnumit.

Olles pärast koosolekut ärritunud või vihane, küsi teiste käest, mida nemad asjast arvavad. Ehk teisisõnu, kasuta tasakaalustatud mõtlemist. Võibolla lugesid sa teiste signaale ja mõtteid valesti ja sul on mõttekas kobrutav viha taandada kergele ärritusele.

NB! Ära jää oma vihase tundega üksi ja ära lase sellel oma aju „marineerida“. Otsi viis või võimalus, kuidas see tunne endast välja ventileerida.


3. Kasuta varasemaid õnnestumisi.

Kui viibid häirivas emotsionaalses seisundis, tasub endalt küsida järgnevaid küsimusi: „Kas ma olen varem seda tunnet tundnud?“, „Kui hästi ma toime tulin?“ ja „Kuidas ma nüüd ennast tunnen?“

Tavaliselt on kõik mööduv. Me tuleme toime ja liigume edasi. Harva on asi nii hull, nagu me seda ette kujutame. Tuletades meelde aega, kui olid tõsiselt ärritunud, meenub sulle tõenäoliselt, et otsustasid rääkida hea sõbraga, teha üks mõnus jalutuskäik või ära vaadata üks tore komöödiafilm. Ning kui teed seda jälle, on väga tõenäoline, et sul on sellest abi. Mida rohkem on sul toimetulekustrateegiaid varrukas, seda parem on.


4. Hakka tegutsema.

Niisugused ebameeldivad tunded nagu haavumine, hirm, viha, ärritus, süümepiin, ärevus ja hüljatus on põhjusega olemas. Nad näitavad sulle, et midagi on mäda ja et sa pead neid sõnumeid „läbi seedima“ ja midagi ette võtma.

Mida kiiremini sa midagi ette võtad, seda paremini sa oma tundeid kontrollid. Sa lämmatad depressiooni juba eos, kui see on vaid kerge haavumine. Sa ärritud, kuid ei hakka vihast kobrutama.


5. Keskendu positiivsetele tunnetele.

Negatiivsed emotsioonid võib asendada tunnetega, mis panevad sind elus edasi liikuma, mis motiveerivad ja harivad – sellisel juhul ei jää negatiivsetele tunnetele lihtsalt enam ruumi.

Armastus, tänutunne, entusiasm, kaasahaaratus, teovõime ja pühendumine – kõik need on jõulised tunded. Kui sa ei tunne neid küllalt sageli, pead muutma oma elu, et neid tundeid järjekindlalt nautida. Vastasel korral, kui sa ei tunne positiivseid tundeid, pole sul rõõmu ei rahast, mida sa kogud või suhtest, mille oled just loonud. Mõtle positiivselt ja tunne elust rõõmu, siis loksub kõik iseenesest paika – küll näed!


73 views

Recent Posts

See All

Kas suvise palavusega on ennast võimalik arendada?

Õues kerib kuuma iga päevaga juurde, istun toas, aknakardinad all ja aknad kinni ning higistan nagu kevadine konn. Tabasin ennast mõttelt: kas sellise palavusega on üldse aktiivne ajutegevus võimalik?

Alternatiivne mõtteviis – mis imeloom see veel on?

Me kõik mõtleme, see on inimeseks olemise üks osa. Tavaliselt on meil omad harjumused ja viisid, kuidas me oma mõtteid loome, koondame ja korrastame. Seda tohuvabohu meie peas nimetatakse mõttemustrit

Kuidas tulla toime läbipõlemisega?

Meie aja üks katkudest on läbipõlemine. Visaku see minu pihta esimene kivi, kes võib käsi rinnal vanduda, et teda pole elu jooksul läbipõlemine kasvõi vihjamisi riivanud. See on otsekui raske haigus,

Comments


bottom of page