top of page
  • arengulugu

Kuidas leida motivatsiooni muutuste elluviimiseks?

Käes on märtsikuu ja sellega seoses suurenevad lootused, et varsti on ukse taga kevad koos päikesepaiste, linnulaulu ja suurenenud energiaga. Kuid ometi on lugu nii, et kevade tulekuga ei muutu me reipamaks, vaid tunneme hoopistükkis veidrat tülpimuse- ja jõuetusetunnet. Targemad on selle tunde ristinud kevadväsimuseks. Mõnes mõttes on see arusaadav: pikk ja raske talv oma pimedate öödega on inimesed ära kurnanud ja energiapatareid kipuvad lihtsalt tühjaks minema. Just nüüd on käes see hetk, kui tunned, et üha raskem on leida motivatsiooni, et oma asjad ära teha või mis veel hullem, väga keeruline on leida uut vurtsu, et alustada mõne muutusega oma elus.

 

Siinkohal ongi ehk paslik rääkida natuke motivatsioonist ja selle puudumisest. Motivatsioonist räägitakse kogu aeg igal pool, ent kas me oleme endale üldse teadvustanud, mis imeloom see motivatsioon õigupoolest on? Lihtsalt öeldes, motivatsioon on jõud, mis paneb meid tegutsema ja saavutama oma eesmärke. See võib olla sisemine (sisemine soov või kirg midagi teha) või väline (välised stiimulid nagu preemiad või tunnustus). Motivatsioon võib olla lühiajaline või pikaajaline ning see võib olla seotud meie isiklike eesmärkide, väärtuste ja väljakutsetega.

 

Selleks, et paremini mõista motivatsiooni olemust, on kasulik, kui eristada motivatsiooni erinevaid komponente nagu:

 

Eesmärgid:

Selgelt määratletud eesmärgid aitavad suunata meie motivatsiooni ja annavad meile suuna, kuhu oma mõtete plaanidega edasi tippida.

 

Võime:

Usk oma võimetesse ja pädevusse aitab meil saavutada eesmärke ning suurendab motivatsiooni.

 

Väljakutsed:

Väljakutsed ja uued võimalused võivad suurendada meie motivatsiooni, kuna need pakuvad võimalusi kasvamiseks ja arenguks.

 

Sotsiaalne tugi:

Toetus teistelt inimestelt, nagu sõbrad, perekond ja kolleegid, võib aidata meil püsida motiveerituna ja saavutada oma eesmärke.

 

Tunnetus:

Tugev soov midagi saavutada või teha võib olla suur motivatsiooniallikas. See võib hõlmata kirge, uudishimu või soovi midagi olulist saavutada.

 

Motivatsiooni säilitamine võib olla keeruline, kuid võimalik on rakendada mitmeid strateegiaid, et seda tugevdada ja säilitada nagu eesmärkide seadmine, positiivne enesevestlus, enesekindluse arendamine ja positiivsete muutuste tähistamine (enda premeerimine).

 

Nagu ennist vihjasin, siis muutuste elluviimiseks on oluline leida ja säilitada motivatsioon. Ent kuidas seda täpsemalt teha? Alljärgnevalt mõned võimalused:

 

Sea endale selged eesmärgid:  

Määra konkreetsed ja mõõdetavad eesmärgid selle kohta, mida soovid saavutada. Selgus eesmärkides aitab sul paremini mõista, mida pead tegema ja miks on see oluline.

 

Leia tugevad põhjused:

Mõtle hästi läbi, miks soovid muutusi ellu viia. Kasuta neid põhjuseid motivatsiooniallikana. Kas see on parem tervis, suurem enesekindlus või elukvaliteedi parandamine? Mida tugevamad on sinu põhjused, seda motiveeritum sa oled.

 

Visualiseeri edu:

Kujutle end juba saavutamas eesmärki. Mõtle, kuidas see sulle tunda annab ja millised on selle positiivsed mõjud sinu elule. Positiivsete tulemuste ettekujutamine võib suurendada sinu motivatsiooni ja enesekindlust.

 

Jaga eesmärk väiksemateks sammudeks:

See on väga oluline punkt, mida ma ise väga sageli kasutan. Kui sul on välja mõeldud suurem eesmärk, lammuta see mõttes väiksemateks osadeks. See muudab sinu eesmärgid saavutatavamaks ja annab sulle võimaluse tähistada väiksemaid edusamme. Hea on, kui sa paned oma suure eesmärgi ja sellest tulenevad väiksemad eesmärgid kirja, siis on sul kogu protsessist igal ajahetkel hea ülevaade.

 

Otsi tuge:

Jaga oma eesmärke ja plaane lähedaste või sõpradega ning palu neilt toetust ja julgustust. Meid – eriti Vene aja lapsi – on õpetatud, et oma probleemidega peab ise hakkama saama ja abi küsimine näitab nõrkust, ent tegelikkuses ei ole midagi halba selles, kui sa oma eesmärkide saavutamisel teistelt abi ja tuge küsid. Tugev toetusvõrgustik võib olla suureks abiks, kui tunned motivatsioonipuudust.

 

Leia inspireerivaid lugusid:

Loe teiste poolt kirja pandud kogemuslugusid või vaata videoid inimestest, kes on saavutanud sarnaseid eesmärke. See võib anda sulle inspiratsiooni ja motivatsiooni ning tuletada meelde, et muutuste elluviimine on võimalik.

 

Pea päevikut:

Kui enne ütlesin, et hea on oma eesmärgid kirja panna, siis sammuke sellest edasi on päeviku pidamine. Hoia päevikut oma edusammude ja saavutuste kohta. Kirjuta üles, milliseid edusamme oled teinud ja kuidas see motiveerib sind jätkama. Hoia rõhk positiivsete asjade kirjapanekul, siis raskel hetkel hea oma päevikut sirvida ja veenduda, et ka sinu puhul on edusammud võimalikud.

 

Ole kannatlik:

Me oleme kõik loomu poolest kärsitud ja kipume unustama, et muutuste elluviimine on pika vinnaga protsess ja kõik nõuab oma aja. Ole kannatlik ja mis peamine, ära lase tagasilöökidest end heidutada. Sest iga tagasilöök on õppimisvõimalus ja võimalus jätkata oma ristiretke edasi – ikka võiduka eesmärgi suunas.

 

Tee teadlikke otsuseid:

Tee võimaluse korral iga päev teadlikke valikuid, mis toetavad sinu eesmärke. Väldi ahvatlusi ja keskendu samm-sammult edasiliikumisele.

 

Leia oma eesmärkidele isiklik tähendus:

Mõtle, miks on sinu kavandatavad muutused sinu jaoks olulised. Kas need aitavad saavutada oma unistusi, parandada tervist või suhteid? Isikliku tähenduse leidmine aitab säilitada motivatsiooni ka raskematel hetkedel.

 

Tunneta muutuste positiivseid mõjusid:

Visualiseeri, kuidas sinu elu muutub paremaks, kui oled saavutanud soovitud muutused. See võib suurendada sinu motivatsiooni ja keskendumist.

 

Lõpetuseks annan mõned küsimused, mida võib endalt küsida, kui plaan on leida motivatsiooni muutuste elluviimiseks:

 

·      Mis on need muutused mida soovid ellu viia?

·      Miks on need muutused sinu jaoks olulised?

·      Millised on sinu suurimad väljakutsed ja takistused nende muutuste elluviimiseks?

·      Kuidas sinu elu muutub, kui oled saavutanud need muutused?

·      Millised on väiksemad sammud ja tegevused, mida saad kohe ette võtta?

·      Kellelt või millelt saad toetust ja julgustust nende muutuste elluviimisel?

·      Kuidas saad oma eesmärke mõõta ja jälgida?

·      Kuidas saad end motiveerida ja raskematel hetkedel?

 

Need küsimused võivad aidata sul läbi mõelda sinu muutuste eesmärgid: nende olulisus sinu elus ja strateegiad, kuidas neid saavutada. Samuti võivad need aidata sul leida motivatsiooni ja keskenduda oma teekonnale muutuste elluviimisel.

200 views

Recent Posts

See All

Maagiline sõna – prokrastinatsioon

Hea lugeja mõtleb nüüd kindlasti, et olen hakanud igavusest uusi ja võimalikult koledaid sõnu välja mõtlema. Tegelikult asi nii hull ei olegi: prokrastinatsioon on mõistena täiesti olemas ja selle all

Laiskus – meie kehasse (ja vaimu) istutatud parasiit

Laiskus. Oeh, kui palju erinevaid tundmusi ja emotsioone mahub selle pisikese sõna sisse! Seda võib võtta kurjalt ja negatiivselt, samal ajal võib laiskust defineerida ka nunnutades, suisa hellitledes

Kui sotsiaalne ärevus kummitab...

Ükspäev, kui külastasin toidupoodi, tabas mind ebameeldiv üllatus. Ühtäkki – mäletan täpselt, see oli hakklihaleti ees – tundsin, kuidas külm higi hakkas mööda nägu voolama ja süda tahtis otsekui kurg

Comments


bottom of page